Een Maanlandschap


naakt op een maanlandschap met Mark de Roo

[for english, mine isn't that good, sorry, but google translate gives a translation wich will make it understandable]

Het maanlandschap!
Wat we hier zien is een grote vlakte paralel verlicht.
Om dit te bereiken heb ik weer eens de grenzen van mijn krachtige flitsers opgezocht!
Doordat er geen daglicht in deze opname zit wordt de lucht automatisch zwart.
Slechts het flitslicht heeft een aandeel in deze opname!
De enige edit die hierbij nodig was, was slechts een beetje colorgrading

Collega's vragen me wel eens, waarom sjouw jij je suf met die zware generatoren?
Waarvoor in gods naam heb je zoveel power voor nodig?

Mijn antwoord is vaak, ik sjouw me suf, omdat ik niet van springerige foto's houd.
Beelden waarbij het licht vrij plaatselijk is beperkt tot het model, en een beetje erom heen.
Wanneer ik ga fotograferen in een bos, dan zet ik niet het model alleen in het licht, maar het liefste het gehele bos perceel ook erbij.
Daarvoor heb ik power nodig! Op die manier schep ik echt een andere wereld.
Dan heb ik ook de wens, ik wil m'n beeld ter plekke zoveel richting eind resultaat schieten.
Kortom. hoe graag ik het ook lichtgewicht zou willen, dat ga ik niet redden met een 400ws kitje.


kunstlicht op locatie breed toegepast naakt model in het bos
flitslicht op locatie breed toegepast flitslicht opname


Om dit beeld te maken heb ik echt de limiet opgezocht!
Ik denk wel eens, ik heb zulke krachtige flitsers, hiermee kan ik me onderscheiden, laten we eens kijken waar die limiet ligt.
Maken we niet iets moois, dan hebben we altijd nog wat geleerd.

Ik vroeg me ooit eens af, kan je een heel strand verlichten met flitslicht? En welk effect heeft dat nou precies?
Ik zou mezelf niet zijn, wanneer ik dit eerst eens ging uitproberen in m'n eentje.
Dus zo gezegd, zo gedaan, naar zeeland gereden, flitsers opgezet, en gaan met die banaan.

Het resultaat verraste me als ik eerlijk ben.
Had eigenlijk niet verwacht dat m'n flitsers zo een groot stuk strand konden verlichten, met relatief weinig lichtafval.
Mijn eerste conclusie was. Dit oogt compleet buitenaards!
Kortom, dat smaakte naar meer, en wilde dat graag eens in een simpele opzet uitproberen met een model in beeld
Dit is toch de basis waar ik in fotografeer.

Zodoende, zijn we met een klein team wederom weer naar zeeland gereden voor de opname met het model erin.
Wanneer ik in de openbaarheid zulk soort shots maak, voelt het fijner als je met een groep bent.
Helaas loop je altijd het risico te worden lastig gevallen. En wil die kans verkleinen.

Aangekomen op de locatie heb ik herhaald wat ik voorheen zonder model had gedaan.
Omdat ik dit keer het licht vanuit 1 lichtpunt liet komen was het geen rocket science.
Het enige wat we goed moesten doen is de juiste hoek van het model naar het licht met de juiste houding
Een probleem waar je plots wel met een model tegenaan liep is dat zij veel witter is dan de omgeving.
Dit geeft een probleem met je belichting instellen.
Ik kon daardoor de omgeving niet net zo helder maken dan in mijn testopname
Uiteindelijk waren er inclusief de problemen 20 clicks nodig om dit beeld neer te zetten.
En maar goed ook, want hoewel het in het land warm was, was het aan zee toch wel fris.

Terug naar de hoofdpagina