Een onverwachte fotoshoot


Nextgenmodels - Mark de Roo

[for english, mine isn't that good, sorry, but google translate gives a translation wich will make it understandable]

Een onverwachte fotoshoot!!!
Iedereen die me een beetje kent weet dat ik bijna altijd werk met een vooraf opgezet plan.
Simpelweg omdat ik vind dat m'n resultaten mooier worden dan dat ik een camera grijp in in het wilde weg knip.
Normaliter denk ik een fotoshoot van tevoren helemaal uit. Wat wil ik, etc etc etc.

Hoe kom je daar nou weer in terecht?
Zoals ik al aangaf in de openings zin. BIJNA altijd werk ik met een vooraf opgezet plan.
Afgelopen week was ik even op bezoek bij m'n vriend en collega Mark van Velsen.
Hij en Bob Mans waren daar bezig met een reeks fotoshoots.
In een dergelijke situatie neem ik altijd een spek en bonen houding aan.
Het is tenslotte hun fotoshoot, en bemoei ik me daar verder niet mee.
Maar wat bleek, Bob was al bezig met een marathon, en zag in mij een mooie kans om even rustig iets te eten.

Zou jij nee zeggen? Tegen even fotograferen, dat een goed opgemaakt en gekleed model al voor je klaar staat?
Ik in ieder geval niet hoor!

Dus daar sta je dan... In een ruimte die zowel studio als een huiskamer setting heeft.
Het ging om een lingerie foto die nog gemaakt moest worden. Daardoor viel de keuze al snel op de huiskamer setting.
Dit omdat ik lingerie liever wilde verpakken in een plausibele situatie, dan kaal wilde fotograferen voor een achtergrondje.
Locatie heeft altijd mijn voorkeur boven studio. Locatie is sfeervoller, maar kan ook de rol van het model versterken.
Maar tegelijkertijd moet zij zich daar ook weer in inleven!

Licht van Foxflash?
Helaas had ik niet gerekend op een fotoshoot, en had mijn eigen Hensel Lampen niet bij waarmee ik vertrouwd ben.
Gelukkig had Mark nog 2 van zijn nieuwe Foxflash flitsers voor me ter beschikking.
Wel had ik me eigen high end camera bij met bijbehorend glaswerk.

Nu is een lichtbron gewoon een lichtbron. En heb ik voor een dergelijke setting niet de power nodig die ik normaal gebruik.
Enigste punt waarin ik nog even moest zoeken waren de lichtvormers. Die maken mijn licht zoals het is.

De Hensel lichtvormers die ik het meest gebruik geven een prima sturing van het licht door grids, kleppensets met lange platen etc. Sommige heb ik zelf nog een beetje aangepast zelfs.
De sturing van licht is noodzakelijk voor de de beelden die ik maak.

Wanneer je een huiskamer setting hebt, dan wil ik hierin een lichtset bouwen die compatible is met een huiskamer.
Een huiskamer is GEEN studio. Dus die ga ik ook niet verlichten als zodanig.
Anders heb je het zoals ik het altijd noem, "de frikadel in een vaatwasser effect"
Ga je een huiskamer als een studio verlichten ziet er in mijn ogen niet uit.

Zou dat ook gaan lukken met de Foxflash lichtvormers??? Dat was voor een kort moment even de vraag.
Foxflash is een nieuwe speler op de markt der flitsers. Ze brengen steeds meer artikelen uit voor hun lampen.
Maar, zouden ze mij ook al van dienst kunnen zijn op MIJN manier???
Gelukkig hadden ze nu kleine lichtvormers liggen met directiegrids erin.
Dit maakte een goede sturing mogelijk.

Want geloof het of niet. Dit beeld heeft slechts wat standaard retouche werk in zich zitten.
Qua licht is dit gewoon zoals het uit de camera kwam. Het is niet nog eens extra geholpen door photoshop.
Licht moet in mijn ogen gewoon tijdens de opname goed zijn. Geen half werk, en de andere helft achteraf te fixen.
Ik geloof nog steeds in dat stukje kwaliteit van werken.

Oude tijden herleven?
Wat het leuke is, is dat het je weer terug brengt naar de tijd waarin je een beginner was.
Tegenwoordig weet ik hoe een beeld moet worden. Het zit in mijn hoofd, en moet alleen nog op papier komen.
Het verschil van hoe het in mijn hoofd zit, en hoe het beeld eruit komt, dat is niet zo groot.
Vroeger was een verrassing wat eruit zou komen. Ik wist alleen een richting.

De huidige manier van voorbereid werken, die geeft een ontzettend gevoel van voldoening.
Het gevoel dat het alweer is gelukt om te maken wat je wil, terwijl het een complex beeld was.
Tegelijker tijd, is de verrassing compleet weg. Ik ben daardoor minder lang happy met de beelden die ik maak.

Ga je zonder enige voorbereiding aan de gang, en tegelijkertijd moet je je even aanpassen aan andere apparatuur.
Dat geeft dat klooi gevoel weer terug van toen je pas begon. Daarbij is dit een beeld dat ik even uit me duim zoog.
Waardoor dat gevoel van van verrassing van de begintijd weer terug kwam toen alles nog nieuw was.
Dit omdat er iets uit je camera komt dat pas net in je hoofd omhoog plopte.

Kortom, ik ben weer erg blij met het nieuwe beeld dat ik (onverwacht) schoot.

Credits:
Model: Next Gen Models
Visa: Anouk Dyonne
Assist: Mark van Velsen
Vervangende lampen: Foxflash