De Hensel Speedmax


Watershoot met de Hensel Speedmax van Mark de Roo

[for english, mine isn't that good, sorry, but google translate gives a translation wich will make it understandable]

De Hensel Speedmax.
Dit is een flitser die zeer snelle flitstijden mogelijk maakt op een nog bruikbare power range.
Het is mogelijk te werken met een flitstijd van 1/57.470ste sec bij T=0.5
Daarnaast kan het apparaat 31 flitsen per seconde uitspugen! Wat natuurlijk afschuwelijk snel is.
Het maximale vermogen is 400ws. Wat hem niet meteen de krachtigste maakt. Maar toch!
Dit is de absolute eindbaas der snelle flitstijden die nog op een nuttig vermogen te gebruiken zijn.

Het zijn natuurlijk hele leuke specs... Maar dan? Wat kun je daar nou mee?
Ism Goutier en Peters, de nederlandse importeur van Hensel, zijn we (in 2011) eens gaan kijken wat we er creatief mee kunnen!
Het stukje creativiteit is natuurlijk het aller belangrijkste aspect.
Je apparatuur in de kast kan nog zo gearvanceerd zijn, zolang je er niks mee kunt is het waardeloze troep.
En had je beter jezelf en je partner kunnen verwennen met een cruiseship vakantie om de wereld!

Wat ik graag wilde was een beeld maken waarin de beide sterke punten van het apparaat aan bod kwamen.
Zowel de snelle flitstijd, als zijn snelle herlaadtijd.
Dus daar sta je dan weer. Wat kan ik doen, en hoe kan ik ze aanspreekbaar verenigbaar maken?

Meteen wist ik al dat het een actiebeeld moest gaan worden.
Een beeld dat met een trage flitser niet zou gaan lukken.
Maar daarnaast mocht de beweging wel repeterend aanwezig zijn in het beeld.
En dit ALLEMAAL op het moment van creatie.
Zonder de hulp van photoshop die invloed zou hebben op de vorm van het beeld.
Een beeld met water dat in de rondte vliegt leek me een erg geschikt plan.

Beelden met water explosies had ik al eerder gemaakt.
Waterbollen die uit elkaar worden geslagen.
Een natte klats die in een model haar gezicht vliegt, noem maar op.
Deze beelden berusten op snelle flitstijden!
Nu had ik eindelijk eens de kans om dit nogmaals te gaan doen met de "eindbaas der snelle flitsunits".

Dit zou absoluut geen simpel klusje gaan worden.
Zowel fotograaf, apparatuur, en model moesten perfect op elkaar worden afgesteld.
Het kwam zo nauw dat ik er een complete dag voor in de studio heb uitgetrokken.
Het model moest de juiste beweging maken op de juiste manier.
De fotograaf moest de actie snel, maar ook lang genoeg vast leggen.
En de apparatuur moest exact doen wat we wilde, en dat allemaal in harmonie met elkaar.

Zo zijn we in de ochtend begonnen met een trial en error sessie.
Al snel kwamen we erachter wat we moesten doen, en hebben dat nog een paar keer geoefend.
Pas na de "klooi" sessie hebben we het model voorzien van makeup voor de echte foto.
Dit omdat wanneer we werken met water die makeup wel eens snel verpest kan raken.

Het bevriezen van actie is met een dergelijke unit het punt niet.
Maar meerdere belichtingsmomenten in 1 opname was het punt dat deze opname heel erg lastig maakte om te maken.
Net zoals bij filmen moest het model de juiste beweging maken.
Sommige delen van haar lijf mocht ze veel bewegen.
Anderen delen moesten eigenlijk zo veel mogelijk stil staan.
Om haar en mezelf daarbij te helpen hebben we ook gebruik gemaakt van 1 harde, maar helaas minder snelle klap in de opname.
Deze zet als het ware 1 moment van alle belichte momenten als 1 harde doordruk op de sensor.
Echter... Je bent verplicht deze harde knal aan het begin van de opname te zetten.
Dit maakt dat je alles weer andersom moet doen dan je eerst deed...
Om verschillende lichtelementen uit elkaar te houden zijn we ook gaan vlaggen.
Dit maakte dat het model erg knus tussen de schermen stond. En moest gaan uitkijken dat ze niets om mepte.
Zo werd het complexer en complexer!!!

Na een dag werk, een dag ontdekken, en een dag improviseren en problemen oplossen zijn we er dan wel uit gekomen!
Het uiteindelijke beeld van de dag staat bovenaan de pagina!

Uiteindelijk vind ik de unit TE snel, wat betreft zijn flitstijden. Het water in de foto staat TE stil.
We weten dat het beweegt. Maar het ziet er wel iets te clean en Duits perfect uit.
Beelden met beweging, die mogen van mij enige beweging bevatten.

Ook is de unit niet geschikt door mijn reguliere watershoots.
Water veranderd in Spray, druppels worden TE klein, zeker bij te ruim kaderen.
En daardoor worden ze veel minder zichtbaar op internet formaat beelden.
Een model zit dan tussen witte puntjes ipv strepen van druppels.
Misschien leuk om een star trek theme mee te simuleren icm een zwarte achtergrond ;)

Onderstaand een impressie van de Hensel Speedmax